På många skolor utgör arbetet med att utreda och kartlägga behov av särskilt stöd en stor del av specialpedagoger och speciallärares arbetsuppgifter och arbetstid. En frågeställning som ibland gör sig hörd är om det verkligen är speciallärare och specialpedagogers värdefulla tid som ska ägnas åt detta arbete? Är det inte i stället klasslärare eller mentor som ska göra jobbet? Frågan vem ska utreda behov av särskilt stöd känns mer aktuell än någonsin. Våra styrdokument…Fortsätt läsa Vem ska utreda behov av särskilt stöd?
Etikett: elevhälsa
Utan spaning – ingen aning
Här om dagen läste jag Sara Bruuns blogginlägg ”NPF-säkring” kan bli en business på bekostnad av eleverna. Ett intressant och viktigt inlägg som jag tänkte spinna vidare på här. Med eller i svårighet En stor utmaning i skolan idag är tid, eller brist på tid. Något som ofta leder till att vi alltför fort vill…Fortsätt läsa Utan spaning – ingen aning
Jag vill vara en lärare som…
Vi kämpar med extra anpassningar, särskilt stöd, anpassade studiegångar, mindre undervisningsgrupper och mycket annat som är bra. Men jag vill vara en lärare som skapar en undervisning som i så hög grad som möjligt automatiskt möter olika elevers behov och förutsättningar och på så sätt minska behovet av andra åtgärder. – Daniel Dahlström i podden…Fortsätt läsa Jag vill vara en lärare som…
Bråttom – viktigt
Jag vill börja det här inlägget med ett tack! Ett tack riktat till det utvidgade kollegie som finns ute i på nätet. I bloggar, poddar, forum och grupper. Genom tweets, delningar och uppdateringar. På min blogg Specialpedagogisk kompetens publicerade jag mitt första inlägg för sådär 1,5 år sedan – nervös och pirrig, som jag fortfarande…Fortsätt läsa Bråttom – viktigt
Elevhälsa som tillstånd
Vi är ofta på jakt efter recepten och verktygen som skapar framgång. När det kommer till att nå framgång i skolans elevhälsoarbete och för att lyckas i att möta elevers olika och specifika behov, behövs framförallt en utvidgad förståelse. Vi måste utveckla lärande processer och utveckla skolans strukturer för att på ett bättre sätt kunna…Fortsätt läsa Elevhälsa som tillstånd
Stödja utan att störa
Vad är innebörden och förståelsen av försäkran “jag har många bra vägar vi kan gå”. Vad kan det betyda i vardagen och inte minst kopplat till de nationella proven? Finns det verkligen olika vägar att gå här? Hur ser de isfall ut? Och finns det gränser i vilka anpassningar vi kan göra? Vad är rimligt och vad är orimligt…?
EHM – elevhälsomötet: Vi kallar det modell
Det här är det tredje inlägget av fyra som fokuserar på EHM – elevhälsomötet som en främjande, förebyggande och lärande modell. Det första hittar du här och det andra här. I det förra inlägget fokuserade vi på att EHM utgörs av ett ramverk eller en bärande konstruktion. Det är det här ramverket som gör EHM…Fortsätt läsa EHM – elevhälsomötet: Vi kallar det modell
EHM – elevhälsomötet: vad, hur och varför?
Det här är det andra inlägget av fyra där vi fokuserar på EHM – elevhälsomötet, en främjande, förebyggande och lärande modell. I det första inlägget skrev vi om vad som utgör den vägledande kompassen för EHM – själva kärnan och svaret på ”varför”. Tvärprofessionellt lärande och samverkan mellan lärare och elevhälsans professioner utgör ett nav…Fortsätt läsa EHM – elevhälsomötet: vad, hur och varför?
Tankar om tillgänglig utbildning
Den här veckan hade jag förmånen att få föreläsa vid Kompetentos konferens Specialpedagogiskt Forum under temat Inkluderande skola och tillgänglig utbildning. I det här inlägget delger jag några tankar från föreläsningen, men även nya tankar som föddes i mötet med kloka och kunniga konferensdeltagare. För att barn och unga ska utvecklas så långt som möjligt…Fortsätt läsa Tankar om tillgänglig utbildning
Vadå samverkan?
För en tid sedan hade jag förmånen att gästföreläsa på lärarutbildningen vid Göteborgs universitetet. Temat för föreläsningen var Elevhälsa – samverkan och inkludering. I det här inlägget tänkte jag lyfta några tankar ur föreläsningen och vidareutveckla begreppet samverkan. För vad betyder egentligen samverkan? Varför ska vi göra det och hur samverkar man? Vi talar ofta…Fortsätt läsa Vadå samverkan?