Vad betyder den här rubriken kanske någon undrar? Ja, ni som har läst min och Annas bok Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan (länk) men även Anna och Marias bok Design för skolorganisation (länk) har vid det här laget säkert insett att vi har en förkärlek för akronymer. I just det här inlägget kommer vi…Fortsätt läsa LBS+USS=SANT
Etikett: elever i behov av särskilt stöd
Vem ska utreda behov av särskilt stöd?
På många skolor utgör arbetet med att utreda och kartlägga behov av särskilt stöd en stor del av specialpedagoger och speciallärares arbetsuppgifter och arbetstid. En frågeställning som ibland gör sig hörd är om det verkligen är speciallärare och specialpedagogers värdefulla tid som ska ägnas åt detta arbete? Är det inte i stället klasslärare eller mentor som ska göra jobbet? Frågan vem ska utreda behov av särskilt stöd känns mer aktuell än någonsin. Våra styrdokument…Fortsätt läsa Vem ska utreda behov av särskilt stöd?
Utan spaning – ingen aning
Här om dagen läste jag Sara Bruuns blogginlägg ”NPF-säkring” kan bli en business på bekostnad av eleverna. Ett intressant och viktigt inlägg som jag tänkte spinna vidare på här. Med eller i svårighet En stor utmaning i skolan idag är tid, eller brist på tid. Något som ofta leder till att vi alltför fort vill…Fortsätt läsa Utan spaning – ingen aning
Gemensam analys – varför, vad och hur?
I det här blogginlägget kommer jag att resonera om hur vi kan tänka om analys som en del i arbetet med att utreda behov av särskilt stöd. Varför det är viktigt, vad det innebär och hur det kan genomföras. Vi vet att en utredning består av två delar; dels en kartläggning av en elevs skolsituation…Fortsätt läsa Gemensam analys – varför, vad och hur?
Tankar om tillgänglig utbildning
Den här veckan hade jag förmånen att få föreläsa vid Kompetentos konferens Specialpedagogiskt Forum under temat Inkluderande skola och tillgänglig utbildning. I det här inlägget delger jag några tankar från föreläsningen, men även nya tankar som föddes i mötet med kloka och kunniga konferensdeltagare. För att barn och unga ska utvecklas så långt som möjligt…Fortsätt läsa Tankar om tillgänglig utbildning
Överlämningar med kontextuellt fokus
I ett av mina tidigare inlägg skrev jag om överlämningsmöten och hur viktigt det är att vi låter dessa möten bli tillfällen då vi lär av varandra. Detta för att ta vara på kunskaper som gynnar och gagnar elevers hälsa, lärande och utveckling. Om vi låter våra överlämningstillfällen bli till möten som har ett fokus…Fortsätt läsa Överlämningar med kontextuellt fokus
Överlämningar
Pedagogisk information riskerar att gå förlorad för barn och elever i behov av särskilt stöd, vid övergångar inom och mellan olika skolformer. Den här slutsatsen går att läsa i Skolverkets allmänna råd kring övergångar. Orsakerna till varför viktiga information försvinner på vägen kan vara många. Det finns heller ingen enkel lösning för att eliminera risken.…Fortsätt läsa Överlämningar